RSS

Dagsarkiv: 2010/03/18

Vi är tillbaka på 70-talet!!!!

Har idag varit på apoteket för att hämta ut mitt recept, blodförtunning. Ja eller det är ju privatiserat nu och heter kronans droghandel. Vad nu det kan betyda?

Jag är verkligen negativ till privatisering. Det är väl bra så länge man ökat kundens valmöjligheter och tillgängligheter. Men jag är rädd för att man kommer att tumma på kvaliten på våra läkemedel. Att man lurar konsumenten med billigare förpackningar men med betydligt mindre i och betydligt sämre kvalite på det vi köper. Dessutom vad innehåller våra läkemedel och hur ska vi lite på att det verkligen är så med tanke på namnet???

Kronans droghandel?

 
6 kommentarer

Publicerat av på 2010/03/18 i Uncategorized

 

Ska aktiv dödhjälp bli laglig här i Sverige?

Idag har det rapporterats om en svårt sjuk 31-åring som begärde att läkarna skulle koppla ifrån respiratorn och hon äntligen skulle få dö. Det är hennes önskan. Patienten har varit bunden till en repirator sedan hon var 6 år p.g.a en allvarlig neurologisk sjukdom som bara blir sämre och sämre. Läkarna var positiva till att bistå henne men socialstyrelsen skulle ta ställning i fallet.

Döden och så allvarliga frågor som rör den och aktiv dödshjälp är svåra att tala om. Men när patienten själva har sagt sitt medtycke och är allvarligt sjuk bör man lyssna på dem. Men jag är ändå rädd för att det missbrukas. Det ska finnas möjlighet till det men det ska ändå inte vara lagligt.

Ingen vill vara ett kollo även om vi alla när det väl gäller har livet kärt.

 

 
4 kommentarer

Publicerat av på 2010/03/18 i Uncategorized

 

Lärdom av livet

Igår fick jag ett sorgebesked. En träningskamrat, en äldre man som har tränat ihop med mig i många år och som följt min kamp för gymmet och där även både han och hans fru nu tränar, hade gått bort efter en tids sjukdom, elakartad cancer som på rekordtid hade spridit sig. Hans fru var ändå lugn igår då hon ringde. Värre var det med mig som fullständigt bröt ihop. Alla man älskar och som på något sätt ger ifrån sig en slags trygghet försvinner.

Tänk vad livet är bräckligt. När man minst anar det och är beredd på det så är allt slut. Alltid kommer man då på allt det där man skulle gjort eller sagt som aldrig blev sagda eller gjorda. Man ska ta vara på varann den korta tid man har dem man älskar, för bäst vad det är en dag är allt slut och då ångrar man sig.  

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 2010/03/18 i Uncategorized